Gijsen Zien & Horen

Het idee van de Gijsen Gazet ontstond 2 jaar geleden. We bestonden bijna 65 jaar en over deze tijd valt zoveel te vertellen dat men er een boek over kan schrijven. Één beeld zegt meer dan 1000 woorden en dus was de keuze snel gemaakt dat in de Gazet bijzondere foto’s moesten komen. Wie deze beelden ging maken was een unaniem besluit. Dit moest en zou Kim Booij worden. Kim probeert de speciale momenten van geluk of schoonheid te vangen op beeld. De tijd voor héél even stil zetten.

Toen wij Kim vroegen of zij de foto’s wilde maken voor de Gijsen Gazet vond ze dit best spannend. Kim: “Klotsende oksels kreeg ik ervan, maar door het hele team dat hieraan heeft meegeholpen heb ik het als ontspannen ervaren. Het was mijn eerste campagne, ik had zoiets nog nooit gedaan. De rol als artdirector vind ik heerlijk, maar als fotograaf voelde ik de spanning omdat ik jullie niet wilde teleurstellen.”

Haar liefde voor fotografie is onbewust als klein meisje al ontstaan: Kim: “De verwondering en bewondering naar de omgeving, natuur en de mens was enorm. Niet de mens op zich, maar vooral de harmonie en de liefde tussen mensen. Tegenwoordig haal ik buiten het dagelijkse leven om mij heen ook veel inspiratie uit het werk van fotografen als Peter Lindbergh & Marc Lagrange.”

Kims eerste camera was een Nikon D60, maar op het moment fotografeert ze met de Nikon D850. Dit klinkt allemaal nogal technisch, maar als ze zich onder andere fotografen bevindt wordt ze mega zenuwachtig. Kim: “Ik ben geen technische fotograaf. Als ik te veel bezig ben met het toepassen van de technieken verlies ik de magie uit het oog en is HET moment vervlogen. Van origine ben ik pedagoge en heb ik o.a. gewerkt als project/traject begeleider binnen de GGZ. Later heb ik een korte fotografie cursus gevolgd.
Ik ben een fijn gevoelig persoon, ik herken heel veel. De psyche van de mens begrijpen vind ik dan ook erg interessant. Dit maakt mijn werk speciaal en niet de techniek.”

Creatief, empathisch en sociaal zijn de woorden die Kim het beste omschrijven. Energie, echtheid en harmonie zie je altijd in haar fotografie terug. Ze kijkt vol verwondering door haar lens naar de wereld. Zowel voor Kim als voor ons is de lens erg belangrijk. Kim: ”Het bijzondere woord tussen de lens op de camera en de lens op het oog is ‘perceptie’. Iedereen krijgt door beide lenzen prikkels van buitenaf, verwerkt deze en geeft hier een betekenis aan. Het bijzondere is dat deze verschilt van persoon tot persoon.”

Ook in 2019 gaan we door met de succesvolle Gijsen Gazet. Dezelfde krant in een nieuw jasje. Hierbij horen natuurlijk nieuwe beelden en dus is het hele creatieve team inclusief Kim in april gestart met een nieuwe fotoshoot. Ondanks dat Kim steeds meer opdrachten krijgt, kon ze niet wachten om weer voor ons aan de slag te gaan. Kim: “Gijsen heeft mij heel erg uit mijn comfortzone gehaald. Door jullie geloof ik in mijn integriteit, leg ik datgene vast wat niet meer bewust wordt ervaren. Door de grote vraag moet ik steeds vaker nee verkopen, dit vind ik wel moeilijk. Persoonlijke ontwikkeling en de groei van mijn bedrijf vraagt om een rebranding. Mijn persoonlijkheid komt naar voren en mijn werk is mijn handtekening daarvan. Het is meer dan alleen die foto. De foto is een verlengde van het fotomoment, ‘de klant’ geeft mij die foto’s.”

Ondanks dat Kim al enorm veel mensen bereikt met haar fotografie en het een groot succes is, heeft ze nog twee dromen: Een erkenning in de Vogue Living en een linkje met Parijs. Kim: “Over 3 jaar sta ik er in, Vogue Living geeft mijn inziens een klein kijkje in iemands thuis. Dan zie je een echt verhaal. Het liefst heeft dit dan een linkje met Parijs.

Wij zijn van mening dat het resultaat van de tweede fotoshoot net zo mooi is als de vorige. De eerste beelden van deze tweede fotoshoot staan verspreid door deze editie.
Wat denkt u, is het haar gelukt?